Svenska Bibelsällskapet

dag - Bibel 2000

dag I hebreiskan kan dagen användas som precist tidsmått på nutida sätt (»De letade i tre dagar« etc.), men i många talesätt står den för en obestämd tid (jfr »i gamla dagar«, »i våra dagar« i svenskan). Den som i grundtexten kallas »gammal av dagar« är helt enkelt uråldrig (Dan 7:9). När grundtexten säger »dagars längd« menas ofta livstiden (Ps 23:6; 91:16; Ords 3:2, 16). Uttrycket kan också få nyansen »för alltid« (Ps 93:5; Klag 5:20); steget från »lång levnad« till »oändligt många levnadsår« var kort i retoriskt språk (Ps 21:5). Även när siffror nämns kan en ungefärlig tidsperiod vara avsedd, t.ex. i uttrycket »fyrtio dagar« (1 Mos 7:4, 12, 17; 2 Mos 24:18; 4 Mos 13:26; 1 Sam 17:16; 1 Kung 19:8; Hes 4:6; Jon 3:4). Samtidigt kan texternas innehåll ge det symbolisk färgning, så att det efter hand kan stå för en av Gud utmätt prövotid. En mer genomförd men också oklar ▶talsymbolik finns i ▶apokalyptikens tankevärld (Dan 12:11-12).

En tydlig symbolisk laddning har uttrycket »Herrens dag«. Det är för oss tidigast känt från profeten Amos (Am 5:18-20), fast sammanhanget visar att hans åhörare redan var bekanta med det. Det tycks ha använts om seger- eller högtidsdagar; dess ursprungliga betydelse är inte närmare känd. Amos förkunnelse förknippar Herrens dag med kommande straff för folkets orättfärdighet. Andra profeter har sedan använt uttrycket på liknande sätt (Jes 13:6; Hes 13:5; Joel 1:15; Sef 1:7; Sak 14:1). Herrens dag eller Herrens ▶vredes dag (Hes 7:19; Sef 1:18) blir alltså det tillfälle då Gud med makt ingriper mot det onda. Uttrycket kan användas även om Israels egna olyckor, tolkade som Guds rättvisa straff (Klag 1:12; 2:1). Senare blev det bärare av förhoppningen om en slutlig världsdom med befrielse för de fromma. På liknande sätt har uttrycket »i kommande dagar« (t.ex. 5 Mos 31:29; Jer 48:47) så småningom blivit likvärdigt med »vid dagarnas (dvs. tidens) slut« (Dan 10:14).

I NT råder en stark inriktning på tidens slut, och »Herrens dag« syftar så gott som alltid på den sista domen (i Upp 1:10 dock på söndagen som veckans heliga dag). Andra beteckningar för samma sak är »Guds dag«, »Människosonens dag«, »Jesu Kristi dag« och »den dagen«; ▶Stund.

Svenska Bibelsällskapet

Besök och post:
Bangårdsgatan 4 A, 753 20 Uppsala

018 – 18 63 30
info@bibeln.se

Svenska Bibelsällskapetv.4.30.3
Följ oss i sociala medier