talmystik / talsymbolik - Bibel 2000
talmystik, talsymbolik, tal Det har ofta antagits att chiffrerade budskap döljs i olika bibeltexter. Tanken har omhuldats bland utläggare av vitt skilda slag, från gångna tiders mystiker till nutida bibelforskare. Svårförståeliga sifferuppgifter i bibeln har väckt intresse, men man har också letat efter dolda numeriska system. Det är tänkbart att bibliska författare eller bearbetare medvetet har tillämpat för oss otydliga beräkningssätt i större eller mindre textpartier. Men det är svårt eller omöjligt att avgöra om och när så verkligen har skett. De mönster som går att ta fram är förvirrande många. Godtyckliga inläsningar kan knappast skiljas från rekonstruktioner av faktiskt avsedda budskap.
Många av bibelns siffror är säkerligen avrundade eller hör till stående talesätt. De vill ge en ungefärlig föreställning om t.ex. ett litet antal (”tre eller fyra”, Jer 36:23
De fria talesätten kan inte skiljas skarpt från sifferuppgifter som är avsedda att tolkas bokstavligt. Det återkommande uttrycket ”två eller tre” kan t.ex. i olika sammanhang tänkas betyda ”några få”, ”minst två” eller ”högst tre” (jfr Matt 18:20
Tretalet förekommer bl.a. i grupperingar av gudar hos det gamla Israels grannfolk. Tydligen har det ansetts heligt och satts i samband med den himmelska världen. Talet fyra hör samman med väderstrecken (Hes 37:9
Eftersom helighet och farlighet är besläktade begrepp kan heliga tal också bli olyckstal. Exempel på detta ger bruket av sjutalet i Israels omvärld. Ondska och ofullkomlighet symboliseras annars av tal som så att säga står i skuggan av de heliga. Olyckstider kan t.ex. mätas i tre och ett halvt tidsmått (dvs. hälften av sju, Dan 7:25
Detta slags talsymbolik har i bibelns utläggningstradition byggts ut genom kombinationer av olika texter, av antalsuppgifter som indirekt kunnat läsas fram i bibeln och av föreställningar i omgivningens tankevärld. Så har man t.ex. kommit fram till att de fem männen i Joh 4:18
Ett beräkningssätt som har tillämpats intensivt i bibelns tolkningshistoria, bl.a. av judiska mystiker, utgår från att varje bokstav i alfabetet har ett talvärde. Bokstäverna i ett ord eller ett namn kan då läsas som siffror, och siffrornas summa blir ordets eller namnets tal. Förfaringssättet är känt även från bibelns omvärld, men det råder stor osäkerhet om när och på vilka sätt det har tillämpats. Bara i ett fall kan det sägas med stor sannolikhet att den bibliske författaren själv bör ha tänkt sig en sådan beräkning, nämligen i fråga om ”odjurets tal” (Upp 13:17