familj - Bibel 2000
familj
, kvinna, skyldeman Den enskilda människan betraktas i GT oftast som del av en helhet: folk, stam, släkt eller familj. Att man intresserade sig för sin härstamning framgår bl.a. av bibelns många släktregister. En del av dem bygger möjligtvis på levande hågkomster eller skriftliga källor (jfr Esr 2:62
Släktsamhörigheten räknades på tre nivåer: ▶stammen
För de män som stod i spetsen för stam, släkt och familj har texterna flera beteckningar, inte alltid konsekvent använda, t.ex. (stam)hövdingar, ledare, familjeöverhuvuden, huvudmän. Ledarskapet utövades av män, bl.a. därför att Israel ofta var i krig, och den militära organisationen sammanföll med släktindelningen. Viktigt var också sambandet mellan släkt och jord (▶Egendom
I biblisk lagstiftning finns speciella uttryck för solidariteten med släkten. Om någon blev så fattig att han måste avyttra ärvd jord eller sälja sig själv som slav skulle en medlem av släkten, ”skyldemannen” (goél) köpa tillbaka jorden eller friköpa den förslavade (3 Mos 25:25
Barnen betraktades sålunda som värdefulla med tanke på familjens framtidsutsikter; det känslomässiga förhållandet till dem pendlade liksom i många andra äldre kulturer mellan en naturlig ömhet eller stolthet och en för nutida värderingar utmanande stränghet (2 Sam 7:14
Den manliga arvsrätten och värderingen av barnen förklarar de gamla israeliternas syn på äktenskap och sexualmoral. Man godtog manlig polygami, även i den formen att slavinnor blev bihustrur. Önskan om barn framhävs starkt i ett par berättelser om sådana förhållanden (1 Mos 16:1-2
När bibeltexterna skildrar kvinnan positivt ses hon framför allt som maka och mor. När de bekämpar sådana förbindelser som kan hota familjens bestånd riktas ofta ensidig kritik mot kvinnan som förförerska och hora. Trots dessa patriarkaliska värderingar kan kvinnor i verkligheten ha utövat ett betydande inflytande, och under bibelns långa tillkomsthistoria har förhållandena varierat avsevärt. Texter av olika karaktär vittnar direkt eller indirekt om tider och förhållanden då det fanns utrymme för kvinnlig självständighet och kvinnligt ledarskap; t.ex. Dom 4
Den hebreiska bibelns syn på familj och könsroller sammanfaller till stor del med den dåtida omvärldens. När det gällde Israels Gud användes ett övervägande manligt bildspråk. Bilder för trohet mot honom och avfall från honom hämtades ofta från det sexuella området (▶Otrogen
Många av de gammaltestamentliga värderingarna övertas direkt i NT, men de förändras också på viktiga punkter. Den kristna trosgemenskapen betraktas efter hand som mer väsentlig än familjetillhörighet och könsroller (Matt 12:48-49