Svenska Bibelsällskapet

drake - Bibel 2000

drake Gränsen mellan verkliga djur och övernaturliga väsen är flytande i bibelns föreställningsvärld. Ormar och flygande drakar nämns sida vid sida (Ps 91:13; Jes 30:6), men de kan också betecknas med samma hebreiska ord, så att man inte alltid vet vilken varelse författaren menar. Ett ord för orm eller drake kan dessutom användas om krokodiler (Hes 29:3) och om valar eller andra stora havsdjur (1 Mos 1:21; Ps 148:7). Övernaturliga varelser med djurkroppar förekom i mytologi och bildkonst hos Israels grannfolk. De har motsvarigheter i bibelns väktargestalter kring Guds tron; ordet för serafer kan också beteckna ormar (jfr Jes 6:2 med not ; ▶Kerub).

Mot Gud fientliga makter beskrivs som stora havsvidunder (»odjuret i havet«, »draken i havet« eller bara »Draken«). Havet självt uppträder ibland personifierat i samma roll (Job 7:12; Hab 3:8). Ett hebreiskt ord för havsdjupet (tehóm) är besläktat med det babyloniska namnet på ett vidunder (Tiamat) som besegrades av skaparguden. Bilden av skapelsen som en kamp mellan Gud och det kaotiska urhavets makt tycks vara känd i bibeln (jfr Ps 74:13-14; 89:10-12 med not; Hes 29:3). I sådana sammanhang uppträder namnen Rahav (t.ex. Jes 51:9) och Leviatan (t.ex. Jes 27:1); det sistnämnda finns även i utombiblisk mytologi. De betecknar i grunden samma gestalt, »draken i havet«, men israeliterna kan liksom ▶kanaaneerna ha räknat med flera kosmiska vidunder (i Ps 74:13 talas om drakar i flertal).

När kampen mot havet nämns bland Guds stordåd kan bilden även syfta på övergången av Sävhavet och Israels räddning ur Egyptens våld; se Jes 51:9-10. I två fall (Ps 87:4; Jes 30:7) syftar namnet Rahav otvetydigt på Egypten, liksom dess härskare farao i Hes 29:3 beskrivs som en krokodil. Kosmiska vidunder och jordiska makter hålls alltså inte alltid klart isär. Även namnet Leviatan är dubbeltydigt. När det nämns i samband med Guds skaparmakt (Job 40:20-41:25; jfr Ps 104:26) kan tanken vara att ett imponerande jordiskt djur, krokodilen, åskådliggör vad Gud förmår. Men den avsedda innebörden kan också vara symbolisk: Gud är överlägsen de onda makter inför vilka människan står handfallen. Leviatans död representerar i Jes 27:1 en kommande gudomlig slutseger över det onda. Detta ställe har satt spår både i senare judisk tro och i NT. Uppenbarelseboken skildrar ▶djävulen som en drake, också kallad orm (12:9; 20:2) med anknytning till 1 Mos 3:1-15.

Svenska Bibelsällskapet

Besök och post:
Bangårdsgatan 4 A, 753 20 Uppsala

018 – 18 63 30
info@bibeln.se

Svenska Bibelsällskapetv.4.30.3
Följ oss i sociala medier