• Uppslagsdelen behandlar ord och ämnen som antingen återkommer ofta eller kräver en utförligare förklaring. Den har inga uppslagsord som anses självklara eller som man lätt får kunskap om på andra håll; där står om Bashan och Beer Sheva men inte om Betlehem. Och den har inte något uppslagsord ifall saken har behandlats i en not. Om du klickar på begynnelsebokstaven ovan kommer du till en lista med uppslagsorden som börjar på den bokstaven.

Uppslagsdel – Farisé

Fa­ri­se­er­na ut­gjor­de ett re­li­giöst och po­li­tiskt par­ti bland ju­dar­na un­der århund­ra­de­na närmast före och ef­ter vår ti­deräknings början. Upp­gif­ter­na om dem i hi­sto­ris­ka källor är sprid­da och svårtol­ka­de. Nam­net fa­ri­se­er be­tyd­de tro­li­gen ”de av­skil­da” och var ut­omståen­des be­teck­ning för grup­pen. En­ligt som­li­ga källor tycks med­lem­mar­na ha bil­dat ett slags brödra­skap (de kal­la­de sig cha­verím, ”kam­ra­ter”), förplik­ta­de till rättrådig­het och re­li­giös nog­grann­het. De­ras mål var att be­va­ra den ju­dis­ka kul­tu­ren och att öka dess livs­kraft in­om fol­ket. I mot­sats till sad­du­keer­nas aris­to­kra­tis­ka prästpar­ti be­trak­ta­de de he­la Is­ra­el som ett folk av präster, vil­kas livsföring skul­le präglas av kul­tisk ren­het. Ge­nom att be­to­na ren­hets­reg­ler­na, ti­on­de­la­gar­na och sab­bats­bu­det kun­de de upprätthålla en ju­disk iden­ti­tet även un­der utländsk maktutövning. Sam­ti­digt tillämpa­de de en smi­dig tolk­ning av la­gen, som an­pas­sa­de den till nya si­tu­a­tio­ner och mild­ra­de dess ålder­dom­li­ga sträng­het. Även i läro­frågor god­tog de ny­a­re föreställ­ning­ar, t.ex. om li­vet ef­ter döden, om till­ståndet i him­len och om äng­lar­na.

Pa­u­lus tillhörde un­der sin tid som ju­disk skriftlärd fa­ri­se­er­nas par­ti (Fil 3:5; jfr Apg 23:6). NT nämner i fle­ra sam­man­hang fa­ri­se­er som vi­sa­de sym­pa­ti för Je­sus el­ler de krist­na (t.ex. Luk 7:36; 13:31; Joh 3:1; Apg 5:34); en­ligt Apg 15:5 fanns det fa­ri­se­er som an­slöt sig till kris­ten­do­men. I hu­vud­sak fram­står de dock i evan­ge­li­er­na som av­gjor­da motstånda­re till Je­sus och som mål för häftig kri­tik från hans si­da. Det­ta kan del­vis be­ro på att motsätt­ning­ar­na över­dri­vits i ef­ter­hand, del­vis på att oar­ter som stred mot fa­ri­se­er­nas ide­al (t.ex. högmod, hyck­le­ri, gi­rig­het) före­kom hos en­skil­da per­so­ner bland dem lik­som i and­ra re­li­giösa rörel­ser. Men det fanns också en verk­lig prin­ci­piell motsätt­ning mel­lan Je­sus och fa­ri­se­er­na: han vi­sa­de lik­gil­tig­het för de kul­tis­ka ren­hets­la­gar­na och lik­nan­de reg­ler, och han inlät sig ut­an vill­kor på en full mänsk­lig ge­men­skap med erkända syn­da­re; se t.ex. Mark 2:24; Luk 5:30; 7:39; 11:38.

Dagens bibelord

9 10Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim,
alla hästar i Jerusalem.
Krigets vapen skall förintas.
Han skall förkunna fred för folken,
och hans välde skall nå från hav till hav,
från floden till världens ände.
Sak 9:10